Investerare och biltillverkare försöker nu förstå vad som är nästa steg för elbilar efter en avmattning i tillväxttakten, vilken tillskrivs allt från högre räntor till elbilsteknik och amerikaners vilja att gå över till eldrift.
Oavsett anledningarna står en sak klar: EV-bubblan har spruckit. Det räcker med att titta på siffrorna.
Den kombinerade toppmarknadsvärderingen för Nikola, Fisker, Rivian Automotive, XPeng, Polestar Automotive, Canoo och Lordstown Motors var en gång omkring 4 100 miljarder kronor. Topparna för dessa start-ups inträffade mellan 2019 och 2021, när referensräntorna låg mellan cirka noll procent och 2%.
Idag summeras deras marknadsvärden till cirka 515 miljarder kronor – ett tapp på 87%. Investerarna har förlorat sin aptit för aktier som inte genererar fritt kassaflöde. Under sin historia har den här gruppen av nio företag använt omkring 400 miljarder kronor i kontanter kombinerat för att bygga upp sina verksamheter.
Denna utgift har resulterat i fordonsförsäljning på ungefär 420 000 enheter under det senaste året, vilket motsvarar mer än 870 000 kronor för varje såld bil.
Naturligtvis samlade alla företagen in pengar innan de sålde några – eller ett betydande antal – fordon. Ändå ser siffran på 420 000 enheter ganska generös ut för de flesta i gruppen. NIO, XPeng och Rivian stod för mer än 80% av dessa försäljningar. Intäkterna för de nio beräknas uppgå till cirka 315 miljarder kronor 2024, varav cirka 70% genereras av NIO, XPeng och Rivian.
Att vara en EV-startup har varit tufft, det är en underdrift. Det har inte heller varit lätt för de tre lönsamma EV-tillverkarna: Tesla, BYD och Li Auto. Deras toppmarknadsvärderingar summerade till cirka 12 200 miljarder kronor. Idag är den summan nere på cirka 7 860 miljarder kronor. Tesla står för majoriteten av båda siffrorna. Dess värdering har minskat från cirka 10 500 miljarder kronor till cirka 6 730 miljarder kronor.
Dessa tre företag har genererat cirka 35 miljarder kronor i fritt kassaflöde under de första tre kvartalen av 2023 och cirka 175 miljarder kronor i fritt kassaflöde sammanlagt under sin existens. Tesla står för nästan hälften av den siffran.
Traditionella biltillverkare har inte heller skonats. General Motors, Ford Motor, Stellantis och Volkswagen har alla satsat på EV-trenden, med annonsering om miljardutgifter på batterifabriker och nya modeller. Deras kombinerade marknadsvärdering har gått från en topp på cirka 3 700 miljarder kronor till 1 920 miljarder kronor, nästan en halvering.
Totalt sett har cirka 12 200 miljarder kronor i marknadsvärde försvunnit under de senaste åren när investerare omvärderat EV-värderingar.
De omvärderar eftersom tillväxten verkar avta. General Motors och Ford har båda försenat vissa investeringar i EVs och skjutit upp försäljningsmål.
Och marknaden för hybridfordon blomstrar. Fram till oktober var hybridförsäljningen hos hybridledaren Toyota Motor upp cirka 28% jämfört med föregående år – och
hybridförsäljningen har stått för i princip all tillväxt för det japanska företaget så här långt under 2023. Denna tillväxt har drivit upp aktiekursen. Aktierna har stigit med mer än 35% under de senaste 12 månaderna.
Trots detta är efterfrågan inte så dålig. Fram till slutet av tredje kvartalet var försäljningen av alla batteridrivna elbilar, eller BEVs, upp cirka 50% år över år i både USA och Europa. I Kina, där BEVs står för cirka 25% av alla nya bilsälj, har tillväxten varit närmare 20%.
“Det vi har pratat om är en avmattning i tillväxten av efterfrågan. Det är inte en avmattning. Det är en avmattning i ökningstakten,” sa GM:s CFO Paul Jacobson till Barron’s i en intervju förra veckan.
Jacobson tror att efterfrågan på EV kommer att fortsätta växa i USA när laddningsinfrastrukturen förbättras, nya modeller introduceras, och amerikanska bilköpare vänjer sig vid tekniken.
Wall Street håller med Jacobson. RBC-analytikern Tom Narayan, Bernstein-analytikern Toni Sacconaghi och andra har uttryckt sig offentligt.
Narayan och Sacconaghi har båda skrivit att efterfrågan är fin, men fler modeller behövs för att täcka mer av den totala bilvärlden. Det finns en uppsjö av mellanstora crossover EVs. Det finns en brist på mindre sedaner, mellanstora lastbilar och större SUV:er.
Modeller spelar roll. Även Tesla upplever en avmattning i tillväxttakten. Wall Street förväntar sig att företaget kommer att leverera cirka 2,2 miljoner enheter 2024, en ökning med cirka 20% till 25% jämfört med 2023. Det är långt ifrån den 50%-iga genomsnittliga årliga tillväxten som upprätthållits från 2020 till 2023.
Tesla har inte lanserat en ny modell sedan 2020, då Model Y kom ut på gatorna. Cybertruck har precis lanserats, men det förväntas vara ett fordon med lägre volym de kommande åren.
I en intervju som släpptes i tisdags sa VD Elon Musk att företaget är “ganska långt framme” i arbetet med ett mindre, billigare fordon. Det fordonet kommer att vara bra för EV-industrin – och för Teslas marknadsandel.
EV-tekniken är inte död. Vad som är borta för alltid är de skyhöga värderingarna för EV-startups som ligger år från lönsamhet.