Efter en period av kraftigt fallande priser ser diamantmarknaden tecken på återhämtning. De ledande diamantproducenterna Alrosa och De Beers rapporterar om försäljning av diamanter värda omkring 100 miljoner dollar i slutet av november. Trots detta är marknaden fortfarande långt ifrån fullt återställd.
Vill du läsa de allra senaste nyheterna har vi summerat dessa här.
Diamantförsäljningen glänser
Diamantförsäljningen börjar återigen glänsa efter en tuff tid under pandemin. Enligt källor som talat med Bloomberg, lyckades Alrosa och De Beers, två av världens främsta diamantproducenter, sälja diamanter för nära 100 miljoner dollar vardera i slutet av november. Denna uppsving i försäljningen följer efter flera drastiska åtgärder från industrins största aktörer för att stötta priserna på diamanter, som sjönk med ungefär 30% sedan mars 2022.
Rysslands Alrosa stoppade helt sin försäljning i september, medan Indien förbjöd alla import av diamanter i oktober. De Beers, en av världens största producenter och distributörer av diamanter, tillät sina kunder att avstå från kontrakterade inköp i november.
Inte helt återställd
Trots de positiva tecknen är marknaden inte helt återställd. Alrosas senaste försäljning riktades främst mot en handfull indiska köpare, eftersom många kunder drar sig för att göra affärer med Ryssland efter dess invasion av Ukraina förra året. De Beers fortsätter också att tillåta konsumenter att neka diamanter de är kontrakterade att köpa.
Under pandemin såg diamantmarknaden stora svängningar. Många konsumenter vände sig till lyxvaror, inklusive onlineköp av smycken. Men efterfrågan svalnade under 2021, vilket ledde till överlager hos leverantörerna och sjunkande priser året därpå. Samtidigt har uppgången av labbodlade diamanter skapat ytterligare utmaningar för industrin, då efterfrågan på syntetiska stenar har skurit in på marknaden för rådiamanter.
Samtidigt drabbades USA, industrins viktigaste marknad, av hög inflation. Efterfrågan från Kina minskade också efter en stor fastighetskris som skakade ekonomin.
Även om försäljningen börjat tina upp de senaste veckorna, är de fortfarande långt ifrån siffrorna för en typisk högsäsong. En del av affärerna drivs av köpare som bara behöver tillräckligt med diamanter för att hålla sina fabriker öppna, snarare än en robust efterfrågan på ädelstenarna.