I en nyligen framträdande kommentar riktade Elon Musk, ägare av sociala medieplattformen X (tidigare Twitter), skarp kritik mot Disneys VD Bob Iger. Musk anser att Iger bör “avskedas omedelbart” och påstår att Walt Disney “vrider sig i sin grav över vad Bob har gjort med hans företag.”
Musk angriper Iger
Denna kommentar från Musk är inte den första riktad mot Disney-chefen. Under New York Times DealBook-sammanträdet förra månaden uttryckte Musk först sin kritik, och har nu förnyat den på sociala medier.
Disneys beslut att inte svara på Yahoo Finances kommentarbegäran förstärker den spända situationen.
Bakgrund
Musk intensifierade sina kommentarer efter att New Mexicos justitieminister Raúl Torrez stämde Meta Platforms (META) och dess VD Mark Zuckerberg, en känd rival till Musk. Stämningen anklagar Meta för att dess sociala medieplattformar som Facebook och Instagram utgör risker för barn, bland annat genom att vara platser där barnpornografi utbyts och minderåriga utsätts för sexuella närmanden.
Disney, som drog tillbaka sin reklam från X förra månaden efter att Musk godkänt ett antisemitiskt inlägg på plattformen, fortsätter att annonsera på Meta. Detta ledde till att Musk fördubblade sin kritik mot Iger.
Musk och Iger vid DealBook
Vid DealBook-evenemanget förklarade Iger varför Disney valde att dra tillbaka sin reklam från X, med hänvisning till Musks offentliga ställningstaganden. Musk, som talade efter Iger vid sammanträdet, riktade även kritik mot andra företag som Coca Cola (KO) och Apple (AAPL), som också dragit tillbaka sin reklam från X.
Musk uttryckte sin frustration över situationen med ord som “Om någon försöker utpressa mig med reklam, utpressa mig med pengar, dra åt helvete.” Han tillade, “Är det tydligt? Jag hoppas det. Hej, Bob.”
Musks syn på framtiden för X
När Musk pressades om risken att avskräcka annonsörer, erkände han att en sådan exodus eventuellt skulle leda till plattformens undergång. “Det kommer att döda företaget,” sa han. “Och hela världen kommer att veta att annonsörerna dödade företaget.”
Enligt en rapport från New York Times kan förlusten av annonsörer kosta X omkring $75 miljoner. Mark Douglas, VD för annonsmjukvaruföretaget MNTN, påpekade att stora varumärkesannonsörer inte ser X som en primär plattform och tenderar att spendera mer på TV-reklam och andra kanaler.
Douglas framhöll att X måste arbeta på att öka användarengagemanget och skapa en annonsprodukt för mindre annonsörer för att konkurrera effektivt. “Men det är en hög order,” varnade han. “Även om de var fast beslutna att göra det, är det en insats som tar ett till två år att genomföra. Så det är inte en över-natten-grej.”