McDonald’s planerar rekordstor global expansion

McDonald’s (MCD) serverar en het tillväxtplan för sina investerare när de siktar på att expandera sin kundbas globalt.

Golden Arches-kedjan meddelade under Investerardagen sin ambition att expandera till 50 000 globala platser till 2027 – den snabbaste tillväxttakten i dess historia – samtidigt som de investerar i teknik, lojalitetsprogram och mer.

”Det handlar om konsumentmöjligheten,” sa McDonald’s VD Chris Kempczinski till Yahoo Finance via telefon om snabbmatsjättens drag för att öka sitt fysiska fotavtryck.

Nu när företaget har moderniserat sina befintliga platser är det dags att gripa dagen och bygga nya restauranger, sa Kempczinski. Kedjan planerar att kapitalisera eftersom konsumenterna alltmer letar efter värde under 2024.

Kempczinski, som tog över rodret i november 2019, har försökt göda McDonald’s vinster med sina Accelerating the Arches-initiativ.

Denna senaste satsning inkluderar 900 nya restauranger i USA, 1 900 på internationella marknader där de driver egna restauranger, och 7 000 på internationella marknader där de verkar via licensierade partners.

Över hälften av de 7 000 tilläggen kommer att vara i Kina, vilket Kempczinski sa kan så småningom bli McDonald’s största marknad.

Vid slutet av Q3 hade kedjan 41 198 platser över hela världen, varav mer än 39 000 ägdes av franchisetagare.

Den uppdaterade tillväxtplanen följde McDonald’s tillkännagivande tidigare i år om att lägga till 1 900 nya restauranger under 2023, inklusive 400 i USA, vilket markerade företagets första stora satsning på att öka sin närvaro i USA sedan 2014.

Kempczinski sa att det ikoniska varumärket har mycket ”krut i vår balansräkning för att kunna investera i att driva tillväxt.”

Kina har varit en nyckelmarknad för amerikanska kedjor, inklusive jättar som Starbucks (SBUX) och KFC-ägaren Yum Brands (YUM). Kempczinski sa att tre faktorer bidrar till hans ”mycket optimistiska syn på Kina”: potentialen att lägga till nya restauranger, samtidigt som de ökar försäljningen i befintliga butiker och förbättrar marginalerna.

Till 2028 planerar företaget att utöka sitt fotavtryck i Kina från 6 000 restauranger till 10 000 restauranger.

”Vi vet att hushållsinkomster är nära kopplade till våra genomsnittliga enhetsvolymer i våra restauranger,” förklarade Kempczinski. ”Om man bara skulle titta på Kina och anta att de fortsätter att visa en tillväxt i BNP på mellanensiffriga tal, översätts det direkt till hushållsinkomster.”

Högre inkomstkunder översätter till högre ordertotaler vid varje plats, medan det finns potential för att vinstmarginalerna i Kina kan förbättras till den nivå som McDonald’s ser i sina utvecklade marknader.

McDonald’s har positionerat sig för att få en större del av Kina-kakan. I slut


Skrivet av Mohammed Salih

Som en hängiven investerare med flera års erfarenhet inom finansbranschen, har jag en djupgående förståelse för marknadens dynamik och investeringsstrategier. Min kunskap och passion för finans har lett till författandet av boken "Börsen för Alla", en omfattande guide som syftar till att demystifiera aktiemarknaden och göra investeringar mer tillgängliga för en bredare publik.

Lämna en kommentar