Bilförsäljning avtar i Sverige, Tesla i topp

I den senaste uppdateringen från den svenska bilmarknaden för november månad märks en lätt nedgång i totala bilregistreringar med en minskning på 0,7%, motsvarande 25 406 fordon, jämfört med samma period 2022.

Trots detta allmänna trend fortsätter elbilsektorn, anförd av Teslas Model Y, att överträffa förväntningarna.

Enligt Mobility Sweden, tidigare känd som Bil Sweden, drivs marknadsdynamiken alltmer av företagsköp än individuella konsumenter. Detta återspeglas särskilt i den fortsatta efterfrågan på elbilar och laddhybrider. Under november utgjorde laddbara modeller 60,5% av de nyregistrerade bilarna, med en andel på 39,7% för rena elbilar.

Dieselmotorer upplever en markant nedgång, med endast 7% av de nya registreringarna i november.

Teslas Model Y behåller sin popularitet bland svenska konsumenter, opåverkad av pågående arbetsmarknadskonflikter mellan Tesla och olika fackförbund. Enbart under november registrerades 1 236 Tesla-bilar, vilket gör den till den mest sålda modellen. Volvo-modellerna XC40 och XC60 följer tätt efter på försäljningslistan.

Sydkoreanska Kia, tillsammans med Volvo, markerar sin starka närvaro på listan över de mest sålda bilarna, med tre platser vardera bland de mest sålda fordonen.

Ser man till hela året hittills har registreringarna av personbilar ökat med 3,1% jämfört med motsvarande period föregående år, vilket signalerar en motståndskraftig marknad mitt i förändrade konsumentpreferenser.

Källa: mobility sweden


Skrivet av Mohammed Salih

Som en hängiven investerare med flera års erfarenhet inom finansbranschen, har jag en djupgående förståelse för marknadens dynamik och investeringsstrategier. Min kunskap och passion för finans har lett till författandet av boken "Börsen för Alla", en omfattande guide som syftar till att demystifiera aktiemarknaden och göra investeringar mer tillgängliga för en bredare publik.

Lämna en kommentar