Under det fjärde kvartalet rapporterade Tesla Inc. en högre än väntad leverans av fordon, men föll ändå bakom Kinas BYD Co. i den globala tävlingen om elbilsförsäljning. Trots att de överträffade analytikernas förväntningar, kunde de inte hålla jämna steg med BYDs expansiva tillväxt.
Vill du läsa de allra senaste nyheterna har vi summerat dessa här.
Teslas uppnådda mål och utmaningar
Tesla lyckades leverera 484,507 fordon under de sista tre månaderna, vilket var en aning över analytikernas genomsnittliga prognos på 483,173 leveranser. Under samma period sålde BYD 526,409 helt elektriska fordon, vilket placerade dem i topp som den ledande tillverkaren av elbilar, mycket tack vare deras breda utbud av prisvärda modeller i Kina.
Även om Tesla, baserat i Austin, nådde sitt årliga mål att leverera 1,8 miljoner fordon, misslyckades de med att uppnå den mer ambitiösa vision som Elon Musk, företagets VD, hade framfört ett år tidigare. Efter att Musk informerat analytiker om företagets potential att producera 2 miljoner bilar, ledde en rad prissänkningar inte till tillräcklig efterfrågan för att stödja en sådan produktion.
Teslas aktier steg med cirka 1% inför den vanliga handeln i New York på tisdagen. Aktien hade en stark återhämtning förra året med en ökning på 102%, efter att ha lidit en rekordförlust 2022 som kopplades till Musks övertagande av Twitter, nu känt som X.
Kinas växande inflytande i bilindustrin
Förändringen i rangordningen av elbilsförsäljning återspeglar Kinas växande inflytande inom den globala fordonsindustrin. Efter att ha passerat USA, Sydkorea och Tyskland under de senaste åren, kan Kina nu ha gått om Japan som världens största exportör av personbilar 2023.
Teslas inkomster och produktutbud
Tesla genererar mer intäkter och vinst än BYD, då de säljer betydligt dyrare fordon och förlitar sig huvudsakligen på endast två modeller för majoriteten av sina försäljningar. Model Y, en sportig SUV, och sedanen Model 3 stod för 95% av leveranserna under fjärde kvartalet.
Lanseringen av Cybertruck
Mot slutet av förra året utökade Musk Teslas modellutbud genom att starta försäljningen av Cybertruck, flera år efter plan. Tesla specificerade inte hur många av de rostfria pickups som producerades och levererades innan årets slut.
Cybertruck-lanseringen markerade Teslas inträde i den starkt konkurrensutsatta lastbilsmarknaden i USA. Musk har varnat för att det kan ta företaget 12 till 18 månader att uppnå massproduktion och skapa positivt kassaflöde med fordonet, som är svårt att tillverka och fullpackat med ny teknik.