Trots utmaningar från Kinas växande marknad, visar rapporter att Europas bilproducenter upplever en av sina mest framgångsrika perioder. Som rapporteras först på Tekniks värld.
Europas bilindustri, en central del av regionens ekonomi, stödjer direkt eller indirekt 14 miljoner jobb, motsvarande sex procent av arbetskraften. Bilindustrin bidrar med nästan sju procent till Europas BNP och står för tio procent av kontinentens export. Trots konkurrens från Kinas elbilsproducenter, som framställs som en stor utmaning i medierna och politiska diskussioner, visar finansiella rapporter att Europas bilindustri blomstrar mer än någonsin. Efter en svacka under pandemiåret 2020 har sektorn återhämtat sig snabbt, med rekordvinster och höga vinstmarginaler. Produktionsstörningar, orsakade av brist på halvledare och pandemi-relaterade fabriksstängningar, har effektivt hanterats genom prisjusteringar, som framgår av Volkswagens senaste årsredovisning.
Vinstökningar hos Volkswagen
en ledare i branschen, redovisade förra året en omsättning på 279 miljarder euro, en ökning med 11,6 procent, och en nettovinst på 22,1 miljarder euro, en ökning med 15 procent. Stellantis, med flera europeiska märken, omsatte 180 miljarder euro (upp 18 procent), med en vinst på 19 miljarder euro (upp 32 procent). Mercedes-gruppen rapporterade en omsättning på 150 miljarder euro (upp 12 procent) och en vinst på 20,5 miljarder euro. BMW, trots en mindre omsättning på 143 miljarder euro, såg en omsättningsökning på 28 procent och en vinstökning på 46 procent till 23 miljarder euro. Renault, den femte stora europeiska bilkoncernen, omsatte 46 miljarder euro men rapporterade en förlust på 338 miljoner euro, delvis på grund av förlusten av sin andel i ryska Autovaz. Dock var deras rörelsevinst 2,6 miljarder euro.
Omsättning och nettovinst för Europas fem stora fordonskoncerner samt Volvo Cars.
Omsättning och nettovinst för Europas fem stora fordonskoncerner samt Volvo Cars. Foto: Teknikens Värld Marknadsandelar under förändring Trots denna finansiella framgång finns det orosmoln. Europeiska märken förlorar marknadsandelar i Kina, världens största bilmarknad, och på den växande elbilsmarknaden, där kinesiska tillverkare gör framsteg. Även om de nuvarande siffrorna inte indikerar några omedelbara problem, pekar trenden mot potentiella framtida utmaningar.
Risk för falsk trygghet
En rapport från McKinseys Center for Future Mobility varnar för att den nuvarande framgången kan ge en falsk säkerhetskänsla. Rapporten drar paralleller med den europeiska smartphone-industrin, som tappade 90 procent av sin marknadsandel på bara sex år. Rapporten betonar att europeiska varumärken förlorar marknadsandelar i Kina samtidigt som kinesiska tillverkare växer i Europa, särskilt inom segmentet för batteridrivna elbilar (BEV). McKinsey påpekar att utmaningarna inte bara gäller marknadsandelar, utan även lönsamheten i elbilssektorn för de europeiska tillverkarna.
Nödvändig anpassning och innovation
Europeiska bilproducenter står inför en kritisk tid där anpassning och innovation är avgörande. Kinesiska tillverkare, som är starka inom elbilsteknik, utmanar traditionella europeiska varumärken. Denna utveckling kräver att europeiska företag inte bara fokuserar på nuvarande framgångar, utan även strategiskt planerar för framtiden, speciellt inom områden som elbilsutveckling och teknologiska innovationer.
McKinsey betonar vikten av att europeiska tillverkare anpassar sig till förändrade marknadstrender. Det innebär att investera i forskning och utveckling, särskilt inom renare och mer hållbara transportlösningar. Dessutom är det viktigt att dessa företag stärker sin närvaro på nya och växande marknader för att behålla sin konkurrenskraft.